El futur de l'economia de Tarragona i Catalunya es posa demà a debat

Us convidem a participar en l'acte 'Els empresaris volem saber', aquest dimecres 7 de juny a l'Aula Magna del Campus Catalunya de la URV

Compartir

Un acte que debatrà hortizons i mancances 

Aquest dimecres 7 de juny, a les 18 hores,  l’Aula Magna de la Universitat Rovira i Virgili acollirà el tercer acte del cicle de conferències “Els empresaris volem saber”, que organitza el Fòrum Empresarial Creiem en Catalunya. Un acte públic que comptarà amb la participació d’alts representants de la Cambra de Comerç de Tarragona, PIMEC-Tarragona; la Confederació Empresarial de Tarragona (CEPTA) que forma part de Foment del Treball, i l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT).

Us convidem a participar-hi! 

Amb el títol “Els empresaris volem saber”, aquest cicle de conferències proposa un diàleg entre representants d’organitzacions empresarials i experts professionals de diferents àmbits, per analitzar els reptes i les oportunitats de futur de l’economia i empresa catalanes. L’acte comptarà amb les intervencions de presidents o alts càrrecs de 4 organitzacions empresarials de les comarques tarragonines: Andreu Suriol, president de la Cambra de Tarragona; Quim Sendra, president de PIMEC-Tarragona; Josep Lluís Aymat, vicepresident de CEPTA; Teresa Pallarès, directora general d’AEQT. Juntament amb aquests representants del teixit econòmic tarragoní, també hi intervindrà l’empresària vitivinícola Sara Pérez.

La conferència s’iniciarà amb una salutació del president del Fòrum Empresarial Creiem en Catalunya, David Poudevida, i finalitzarà amb la intervenció del vicepresident Oriol Junqueras.

Moderats per la periodista i directora de comunicació Esther Sardans, els representants del món empresarial tarragoní formularan preguntes vinculades al futur de quatre grans temes: model de relacions laborals; el mercat de treball i les pensions; les infraestructures logístiques; i el model econòmic

Qüestions que tindran resposta per part de quatre experts en les respectives matèries: el professor de teoria econòmica de la UB, Miquel Puig; el treballòleg i secretari general de treball, afers socials i famílies de la Generalitat de Catalunya, Josep Ginesta; l’enginyer i president de la fundació ICIL, Ignasi Sayol; i l’economista Jordi Angusto. Sobre un d’aquests temes, el de la logística com activitat transversal estratègica per a la competitivitat de les empreses, us avancem els principals eixos de l’exposició inicial que farà Ignasi Sayol:


C
atalunya és un país preparat per tenir un lloc rellevant a l’economia mundial

El 2015, la producció total de béns va ser de 134.573 milions d’euros, dels quals 31.215 milions d’euros (23,20 %) es van consumir  internament i 103.358 milions d’euros (76,8 %) van ser motiu d’exportació (Espanya inclosa). D’aquestes exportacions: 39.473 milions d’euros (38,2 %) van tenir com a destí l’Estat espanyol i 63.885 milions d’euros (61,8%) la resta del món. El 1995, la relació era molt diferent. El 36,5 % tenia per destí la resta del món i el 63,5 % l’Estat espanyol.

En aquest aspecte els nostres ports han estat estratègics a l’hora de facilitar les exportacions. Catalunya  té una posició geoestratègica central en el flux del comerç internacional. En relació amb l’Estat Espanyol, Catalunya amb el 16 % de la població, genera el 19 % del PIB i el 25 % de la producció industrial.

Les inversions en infraestructures de transport, si es fan de forma eficient, són especialment determinants en un país industrial i amb una posició geogràfica estratègica com és Catalunya.

En canvi  les inversions en infraestructures per part de l’Estat espanyol realment executades han estat molt per sota del % del PIB, relació que seria lògica. Aquesta manca d’inversions condiciona el creixement a mitjà i llarg termini de Catalunya. Si ho veiem en inversions per mitjà de transport encara és més preocupant.

La logística participa amb un 12,4 % en el PIB (25.000 milions d’euros - estudi PIMEC Logística) i és clau en la competitivitat de la indústria. Augmentar l’eficiència logística és essencial. Per fer-ho, calen diferents palanques: la formació, la innovació, i entre les més determinants les infraestructures i la multimodalitat. L’índex de transport ferroviari respecte al total terrestre és d’un 5 % i està baixant. Aquest fet resta competitivitat a la nostra economia. És molt greu que les inversions  del corredor Mediterrani estiguin paralitzades des de fa anys.

La manca d’inversió en infraestructures afecta greument la mobilitat de les persones i de les mercaderies. La recuperació econòmica es troba amb colls d’ampolla i situacions de col·lapse cada vegada més generalitzats.

Infrastructures pendents: 

Potenciar la xarxa viària de connexió del territori: resoldre els peatges (equilibri territorial), fer el manteniment, resoldre les vies perilloses (N-340, N-II Girona, Terres de l’Ebre), implementar vies estratègiques (A-27 Tarragona-Montblanc, B-40, connexió dels ports de Barcelona i Tarragona, B-10 desdoblament).

Fer sostenible el transport públic, per eficiència i impacte mediambiental: xarxa ferroviària de rodalies i trens regionals, resoldre l’accés a les ciutats, carrils bus interurbans. És prioritari treure usuaris de la carretera, augmentar l’ús del transport públic i prioritzar usos de transport de mercaderies